دیکشنری ها را میتوان نوع دیگری از آرایه ها دانست،در این جلسه،ساخت و ساختار دیکشنری ها را فراخواهید گرفت,پس در ادامه همراه باشید.

شباهت دیکشنری ها به آرایه های دو بعدی در تعریف کلی آن است،اما تفاوتهایی اساسی وجود دارد که وجود دیکشنری ها را لازم و پر رنگ میکند،ساختار دیکشنری ها به صورتی است که به جای Index های عددی ما میتوانیم index های متنی نیز برای آنها انتخاب کنیم،در آرایه ها ایندکس ها اعداد خانه های حافظه راتشکیل و value نیز مقدار درون هر حافظه نام داشت،در اینجا اما تعریف دیگری برای دیکشنری ها وجود دارد،در دیکشنری ها value (همانند قبل) به مقدار درون حافظه اشاره دارد و key به معنای کلید (نام) هر خانه از حافظه میباشد،پس میتوانیم هر خانه از حافظه را با کلید نام گذاری کنیم،در مثال ها با تفاوتها بیشتر آشنا خواهید شد:

var myFriends: [String: Int] = ["Ali":35, "Hamid":23 , "Reza":18 ,"Sepehr":26, "Amir":20]

در مثال بالادیکشنری ایجاد کردیم،که از نامها به عنوان کلید (key) و از میزان سن هر شخص که با علامت : از کلیدها تفکیک شده است به عنوان مقدار (Value) استفاده شده است.توجه داشته باشید در زمان تعریف نوع دیکشنری حتما باید key و value تعریف شوند،در این مثال String کلید هر خانه از دیکشنری و Int نیز نوع هر مقدار value میباشد.

نکته:در مثال بالا برای دسترسی به سن هر شخص،باید نام آن شخص بخصوص را بدانیم.

همانند آرایه ها،برای اضافه کردن مقداری به دیکشنری ها نیز به صورت زیر عمل میکنیم:

myFriends["Hadi"] = 28
در این مثال شخص هادی (کلید) با میزان سن ۲۸ سال (Value) به دیکشنری دوستان اضافه شد.
 
*توجه کنید که بیشتر حالات و مثالهای آرایه ها همچنین متد هایی که در جلسات قبل آموزش دادیم برای دیکشنری ها نیز کاربرد دارند(برخی متد ها برای دیکشنری وجود ندارند، مانند‌ ( )append)، با این تفاوت که به جای استفاده از index هر خانه ی آرایه، از key استفاده میکنیم که خود آنرا تعریف کرده ایم.
 
نکته:در جلسات بعد شما با حلقه‌های For و دستورات شرطی آشنا میشوید،که پایه و اساس تمامی زبانهای برنامه نویسی میباشند،میتوان گفت منطق یک برنامه از دستورات شرطی و حلقه ها تشکیل میشود.
در این جلسه مثالهای زیادی نداریم،چرا که بعد از یادگیری دستورات شرطی if و حلقه های for میتوانیم با کمک آرایه ها و دیکشنری ها مثالهای کاربردی تری را حل کنیم.پس تا به اینجا آرایه ها و دیکشنری ها را تمرین کنید تا در جلسات بعد در مثالها به مشکل بر نخورید.
 
چالش: قطعه کدی بنویسید که یک آرایه بتواند چندین دیکشنری را شامل شود.
 
  • یادآوری:دوستان عزیزی که ابتدا پست های جدید رو مطالعه میکنند،توجه کنید که برای دیدن پست های قبلی و ابتدای این دوره آموزشی، باید به پایینی ترین پست مراجعه کنید و به صفحات قبل برگردید،چرا که ترتیب کلاسها بسیار حائز اهمیت است .